ManiFiesta lanceert steunticket

ManiFiesta lanceert bij de achtste editie van het Feest van de Solidariteit voor het eerst een steunticket. We gingen hierover in gesprek met Mario Franssen, kersvers directeur van ManiFiesta.

 

Waarom lanceert ManiFiesta dit jaar het steunticket?

Mario Franssen: ManiFiesta is niet voor niets het Feest van de Solidariteit. Solidariteit zit in ons DNA en we proberen dit ook concreet in te vullen. We gaan er prat op dat ManiFiesta een festival is dat toegankelijk is voor iedereen, mét een kwalitatief hoogstaand programma, zowel op het vlak van cultuur, sprekers als muziek. De laatste jaren kregen we uit diverse hoek te horen dat het ongelooflijk is hoe we dit kunnen organiseren voor €16. Besparingen in de cultuursector en een commerciële logica doen de prijzen van veel evenementen immers de hoogte in schieten. Zo sluit je natuurlijk heel wat mensen uit. We kiezen er dan ook bewust voor om de prijs laag te houden.

Dat kunnen we enkel realiseren door te steunen op ons publiek. Zo zijn we bij het steunticket van €25 uitgekomen. De bezoekers kunnen zich door de aankoop van dit ticket solidair tonen met een initiatief als ManiFiesta en tegelijkertijd zorgen ze er mee voor dat de toegangsprijs voor iedereen laag blijft en de kwaliteit hoog. We kunnen zeggen dat ManiFiesta met het steunticket nog meer solidair wordt dan het al was.

 

Wat zijn de eerste reacties op het steunticket?

Mario Franssen: Om eerlijk te zijn, we begonnen er met een klein hartje aan. De eerste ervaringen met de ticketverkoop hebben onze angst snel weggenomen. Op 1 mei werden de eerste kaarten van ManiFiesta verkocht. Wanneer je de tijd neemt om uit te leggen waarom het steunticket is gelanceerd, dan wordt dit op enthousiasme onthaald. En dat vertaalt zich ook in de verkoop. Ongeveer één derde van de verkochte tickets zijn steuntickets, voor de online verkoop loopt dit zelfs op tot 50%! We zijn daar echt ongelooflijk blij mee.

 

Is dit de enige manier om je solidair te tonen met ManiFiesta?

Mario Franssen: Natuurlijk niet, dit is enkel een extraatje. Honderden mensen tonen zich jaar na jaar solidair met ManiFiesta door een taak als vrijwilliger op te nemen tijdens de opbouw, afbouw of de twee dagen van het festival. Zij zijn de motor van ManiFiesta.

Maar er zijn ook vormen van solidariteit die onze bezoekers misschien minder kennen. Zo zijn er vakbondscentrales die grote aantallen tickets afnemen voor hun militanten. Progressieve organisaties en bedrijven komen als sponsor in onze festivalbrochure of op de affiches, flyers en website. Er is de goede samenwerking met het Staf Versluyscentrum en de gemeente Bredene. Veel sprekers komen belangeloos naar ManiFiesta en tal van artiesten doen een financiële inspanning zodat we ze kunnen programmeren. De combinatie van deze verschillende vormen van steun maken van ManiFiesta een echt Feest van de Solidariteit.

 

Welke andere initiatieven neemt ManiFiesta om Solidariteit vorm te geven?

Mario Franssen: ManiFiesta op zich is al een statement. Wij zijn enorm fier op de diversiteit van ons publiek. Op ManiFiesta bewijzen de bezoekers dat ze zich niet laten verdelen door leeftijd, gender, afkomst, huidskleur of taal. Ze delen gemeenschappelijke waarden en dromen samen van een maatschappij op maat van de 99%. Dat alleen al verdient een feest.

Daarnaast is er de ‘Prijs Solidair’ die al 7 jaar is uitgereikt door het maandblad Solidair, samen met Geneeskunde Voor Het Volk de organisator van ManiFiesta. We zetten daarmee jaarlijks vakbondsacties, geëngageerde organisaties en burgerinitiatieven in de kijker. Daarnaast zijn er ook in het programma steeds activiteiten die de solidariteit voorop zetten. In 2016 was er zo nog de solidariteitsmeeting met de arbeiders van Caterpillar die veel volk op de been bracht.

 

BEMACHTIG HIER JE STEUNTICKET